odhlásit se z odběru novinek
14.10.2014
  Tato výstava je již za námi

MILAN PITLACH : OBRAZY BOHA

vernisáž výstavy 14. 10. 2014 výstava potrvá do 14. 11. 2014

OBRAZY BOHA


Při jednom nočním letu do Šanghaje ve chvíli, kdy se obloha za okýnkem letadla začala projasňovat, jsem v knize Sigmunda Freuda Muž Mojžíš a monoteistické náboženství. /Der Mann Moses und die monotheistische Religion, Fischer Verlag, Frankfurt am Main, 1987/ narazil na pasáž: „Pokud můžeme věřit svědectví řeči, byl to pohyb vzduchu, který byl předobrazem duchovnosti, duch si vypůjčuje jméno od závanu větru (animus, spiritus, hebrejsky ruach, německy Hauch) “ (odtud česky duch, mysl, dech, závan). Tím byla objevena duše jako duchovní princip človeka.“ O několik řádků dál Freud ještě říká: „Mojžišovým zákazem /zobrazování Boha, pozn. M.P./ je Bůh vyzdvižen na vyšší stupeň duchovnosti, je otevřena cesta pro další alterace představy Boha.“

Citovaná pasáž Freudova je stručná, slouží mu pouze jako výchozí bod teze, ze Mojžíšovým zákazem zobrazovat boha je podmíněno specifikum židovské povahy.

Pohyb vzduchu je, pokud jej nechceme pracně fyzikáně kvantifikovat, fenomén velmi abstraktní. Stejně abstraktní, jako myšlenka samotného boha. A podobně abstaktní je i další fenomén, který je s existencí duchovna spojován, světlo. „I zaskvěla se tvář jeho jako slunce, a roucho jeho učiněno bíle jako světlo,“ .... „když pak on ještě mluvil, aj oblak světlý zastínil je.“ ... (Mat. 17/1 – 5)

Tato představa se neváže jen na boha křestanskeho, je obecnější. Takova byla vize buddhy Amitabhy: „Z jeho nitra ... vyráží červené světlo bytostní složky vnímaní ve své původní čistotě, představující moudrost rozlišování, červené a ostré, zkrášlené většími i menšími světelnými kruhy, jasné a jiskřivé, třpytivé a ostré, a pronikne ti srdcem, že to tvůj zrak sotva vydrží. Nehroz se ho!“ /Tibetská kniha mrtvých, Vyšehrad, Praha, 2007/. A taková jednoho z buddhistických filosofů, Asangy: „Před bytostí mezistavu, která se má zrodit štastně, se naproti tomu rozestře bílá látka nebo ji obklopí noc prozářená měsíčním svitem.“ / Lati Rinpoche a Jeffrey Hopkins, Smrt, mezistav a znovuzrození v tibetském buddhismu, Barrister & Principal, Brno 2006/. Snad nejnaléhavěji zaznívá fascinace oním prostorem prostoupeným duchovností z úst Friedricha Nietzsche: „O nebe nade mnou, ty čisté! Hluboké! Propasti světla! Tebe zřím a třesu se božskými žádostmi. Do tvé výšky se vrhnouti – tot´ moje hloubka! Do tvé čistoty se skrýti – moje nevinnost. Bůh je zahalován svou krásou: tak zakrýváš ty svoje hvězdy. Nepromlouváš, tak mi hlásáš svou moudrost.“ /Friedrich Nietzsche, Tak pravil Zarathustra/

Přiznám se, ze spektákl oblohy pro mě nikdy neztratil svou pritažlivost. Při dlouhých letech mezi Evropou a Asií jsem si často krátil chvíli pozorovaním úkazů na obloze, vnímaných z nezvyklého horizontu, z horizontu, který nabízí řádově jiné pohledy, protože se na všechno to tvoření, pohyb, zanikání, spojování se a ohrazování se, vynořování se z temnot a zase propadání se do ní díváme seshora, navic ve světle, kterému zemská atmosféra neubrala nic z jeho intenztity.

Učinil jsem zkušenost, ze vnímání abstraktního prostoru, myslím tim prostoru neobtíženého reáliemi, prázdných krajin, usměrňuje mé myšlení k abstrakci. Kdykoliv vidím na noční obloze mléčnou dráhu, to irealné nakupení všech těch milionů hvězd, z nichž každá představuje jedinečný svět, pokaždé se mi začne vybavovat všechno, co jsem kdy slyšel nebo viděl o vzniku vesmíru, také pasáž z první knihy Genesis, která označuje sám hvězdný prostor za dílo boží /Gen.1-16/. Stejně reaguji, když se oddám pozorování mraků, posunujících a přeskupujících se do často fantastických formací. Kdybych hledal Boha, věřil bych jej nalézt právě tady.

Tato řada fotografií, které jsem snímal dílem z palub letadel, dílem v Himalajích, je primárně výrazem fascinace, kterým na mě formový svět oblohy a oblaků, zviditelňující onen Freudovský předobraz duchovnosti, působí. Ale jako obvykle se základní myšlenka v průběhu práce obohacovala o další vrstvy. Samozřejme jsem někdy musel přijít na nápad srovnat svou práci s holandskou malbou 17.stoleti, s obrazy krajin s nízkym horizontem, jak je malovali třeba Jan van Goyen, Jan Porcellis, stejně jako s obrazy malíře oblohy par excelance, jakým byl Giovanni Battista Tiepolo. Posléze mi nad monochromními fotografiemi oblohy vytanula souvislost s monochromy obecně a nad snímkem hlubokého nebe nad Shigatse podobnost s monochromy Yvese Kleina zvláště.

Milan Pitlach

březen 2014

MILAN PITLACH

Architekt Milan Pitlach (1943) vystudoval České vysoké učení technické v Praze. Je členem Komory architektů Spolkové republiky Německa i u nás. Působil v Londýně, několik let pracoval v renomovaném ateliéru O.M.Ungerse v Kolíně, posledních několik let žil a tvořil v čínské Šanghaji. Jako architekt se věnuje především obytným a polyfunkčním komplexům a urbanistickým projektům. Za svou činnost získal již mnoho ocenění v České republice i zahraničí. Kromě architektury se věnuje také fotografii, jeho práce a texty soustavně publikuje mimo jiné také Revolver Revue a Kritická Příloha Revolver Revue.

Svoji architektonickou tvorbu shrnul Milan Pitlach již dříve do působivé knihy s názvem Šanghajské koncepty a výstava z velké části jeho práce obsažené v této publikaci představuje vybranými počítačovými vizualizacemi, architektonickými kresbami i fotografiemi realizovaných staveb.

Představí se také několik stránek z nepřeberného množství architektových skicáků a fragmenty fotografického cyklu Milana Pitlacha s názvem Kaligrafie, jež byl inspirován čínskými nápisy a malbami na šanghajských zdech.
(T. Goryczka)

Výstavy

1971  SIAL, Liberec, CR, Ostrov / The Island
1972  Reduta, Prague, CR, Ostrov / The Island
1976  Moravian Gallery, Brno, CR, London Diary (exhibition forbidden by the authorities)
1977  Gallery Creative Camera, London, GB, London Diary
1983  Gallery Porta Dromedaris, Enkhuisen, NED, Photographs from Czechoslovakia
1984  Gallery K, Tokyo, JAP, Footnotes
1992  Gallery Manes, CR, Czechoslovak Photography in Exile (catalogue)
1994  Gallery Fronta, Prague, CR, Milan Pitlach, retrospective exhibition (catalogue)
1995  Theater Cinoherni Klub, CR, O divadle / About Theatre (catalogue)
1995  Stadtheater Solingen, GER, Über das Theater / About Theatre (catalogue)
1997  Interkamera - International Fair of Photography, Prague, CR, Deniky / Diaries
1999  Theatre Husa na provazku, Brno, CR, About the Feast and the Guests (catalogue)
1999  Chateau Straznice, CR, About the Feast and the Guests (catalogue)
2000  National Gallery, Prague, CR, Photographs from India (catalogue)
2000  Czech Cultural Centre, Dresden, GER, Photographs from Czechoslovakia
2000  Tanzhaus NRW, Düsseldorf, GER, Tänze des Alltags / About Dance
2000  Chateau Boskovice, CR, Let it Bleed /Tema con Variazioni/
2000  Gallery Obecni dum, Prague, CR, We 1948-1989 (Exhibition of the Moravian Gallery in Brno)
2001  Moravian Gallery, Brno, CR, Londynsky denik / London Diary (catalogue)
2001  Gallery of Slovak Museum, Uherske Hradiste, CR, Londynsky denik / London Diary
2001  National Library, Prague, Evangelium podle Matouse / Gospel According to St. Mathew
2001  Tschechisches Zentrum, Berlin, GER, We 1948-1989 (Exhibition of the Moravian Gallery in Brno)
2002  Museum and Gallery, Breclav, CR, Londynsky denik / London Diary
2002  Helsinki, FIN, We 1948-1989 (Exhibition of the Moravian Gallery in Brno)
2002  British Council, Prague, CR, London Diary (catalogue)
2003  Gallerie Werkstat, Blankenheim, GER, Fragments
2003  Artsea Gallery, Shanghai, CN, Eyes Wide Open (catalogue)
2004  Artsea Gallery, Shanghai, CN, Four Foreigner Photographers
2005  Arts and Crafts Museum, Prague, CR, Czech Photography of the 20. century (catalogue)
2006  Mala vystavni sin, Liberec, CR, O tanci / About Dance
2008  National Gallery, Prague, CR, Calligraphies (catalogue)
2008  Moravska galerie, Brno, CR, The Third Side of the Wall / Treti strana zdi (catalogue)
2010  Gallery Fiducia, Ostrava, CR, Salt of the Earth / Photographs from Ostrava / Sul zeme
2012  Ostravske museum, Ostrava, CR, Calligraphies
2012  Galeria, Drama, GR, The Fate of Man
2012  House of Arts, Opava, CR, Calligraphies
2013  Gallery of Visual Arts, Ostrava, CR, Le Corbusier / Chandigarh

publikace

1973  Revue Fotografie 3/1973, CR, Londynsky denik / London Diary
1982  La couer d Europe, FR, Practical Hydrology (with P.Voskovec)
1992  Host do domu Magazine, CR, Photographs from India
1996  Milan Pitlach in New Encyclopedy of Czech Visual Arts, Prague, CR
1999  Revolver Revue Nr. 40, CR, Messages
2001  Revolver Revue Nr. 44, CR, Photographs from Czechoslovakia of the Seventies
2003  Revolver Revue Nr. 51, CR, Practical Hydrology (with P. Voskovec)
2004  Revolver Revue Nr. 56, CR, Landscapes according to Friedrich Nietzsche
2005  Vision Magazine Nr. 6/2005, CN, Milan Pitlach, The Art of Seeing
2007  Revolver Revue Nr. 65, CR, Imaginary Portraits
2009  Revolver Revue Nr. 77, CR, Calligraphies

knihy

1997  Momentaufnahme, W.H.Thesing, Wuppertal, GER
1999  Deniky / Diaries, TORST, Prague, CR
2001  Milan Pitlach, FOTO-MIDA, Ceske Budejovice, CR
2004  Evangelium podle Matouse / Gospel According to St. Mathew, KANT, Prague, CR
2011  Sul zeme / Salt od the Earth, MONTANEX, Ostrava, CR        

 

 

 

 

 

 

 

Galerie

KALENDÁŘ AKCÍ
NOVINKY
RYCHLÝ KONTAKT
Industrial Gallery
 
 
Záhradní 1282/10
702 00 Ostrava
GPS: 49.838052,18.287687
Po - Pá: 10:00 - 18:00
 

+420 725 951 904